Články publikované níže jsou věnovány manažerům, kteří nesou břímě odpovědnosti za informační technologie ve své organizaci.
Pro toto publikum vytvářím autentický obsah založený na mých zkušenostech, který může pomoci při rozhodování a stanovování cílů v oblasti rozvoje a udržitelnosti IT.
Sekce se zabývá také nejnovějšími technologickými trendy a inovacemi, které mohou přinést konkurenční výhody.
Mým cílem je samozřejmě prodej mnou poskytovaných služeb, ale můžete si být jisti, že veškerý obsah je napsán upřímně a všechna doporučení jsou v nejlepším zájmu čtenáře.
Mnoho organizací v dobré víře outsourcuje správu celého IT, aby se zbavily starostí a mohly se soustředit na svou hlavní činnost. Tento přístup má celou řadu výhod, nevýhod i rizik.
Outsourcingem IT organizace přenechává klíčovou část celé operativy někomu jinému. IT už však dávno není jen o opravě počítačů a nastavování e-mailů. Moderní IT se zaměřuje na správu dat, automatizaci procesů a integraci systémů, což má přímý dopad na celkovou efektivitu organizace, nebo dokonce její existenci.
Ten, kdo ovládá IT v organizaci, má nejspíš daleko větší moc, než si uvědomujete.
Interní IT vs outsourcing IT
Hodinová sazba za outsourcing IT bývá podstatně vyšší, než kolik byste platili za zaměstnance, nicméně platíte jen za to, co skutečně potřebujete řešit. Obvykle to představuje jen zlomek hodin práce oproti plnému úvazku zaměstnance.
Pokud je společnost poskytující outsourcing IT kvalitní, měla by vám vždy přidělit IT specialistu, který má na řešení konkrétního úkonu nejlepší kvalifikaci. Za cenu jednoho zaměstnance můžete získat celý tým kompetentních IT specialistů, kteří vám budou k dispozici kdykoliv je potřeba.
Na rozdíl od outsourcingu IT, interní IT oddělení často inklinuje ke konzervativnosti a dokud systémy nebo zařízení fungují, nechávají je být. To dává prostor ke vzniku “technologického dluhu”, tedy absenci technologického rozvoje, kterého je velice obtížné a nákladné se zbavit.
Pokud využíváte outsourcing IT a zmíněné benefity nemáte, je na čase zvážit výměnu dodavatele IT služeb.
Na co si dát u outsourcingu IT pozor
Přístup k firemním datům – Externí dodavatel IT služeb spravuje účty zaměstnanců a může kdykoli rozhodnout, kdo k čemu má přístup.
Je to tak v pořádku?
Přístup k informacím – Externí dodavatel IT služeb má obvykle přístup k veškeré digitální komunikaci a ke všem souborům celé organizace.
Víte, jak zjistit, kdo přistupoval k vašim datům?
Bezpečnostní opatření – Veškerá digitální ochrana je v rukou třetí strany.
Je to tak i s odpovědností v případě bezpečnostního incidentu?
Plán obnovy a zálohování – Máte data, systémy a jejich konfigurace zálohované na více místech i mimo fyzickou lokalitu organizace?
Máte vypracovaný plán obnovy celého IT v případě rozsáhlé havárie?
Rozhodování o technologiích – Pokud vám dodavatel IT služeb zároveň prodává hardware a software, může vám doporučovat řešení, která jsou výhodná hlavně pro něj.
Pořádáte výběrová řízení pravidelně?
Efektivita provozu – Když něco potřebujete, jste závislí na prioritách a kapacitách externí firmy. Reflektuje smlouva s dodavatelem potřeby a očekávání organizace?
Kontrolní mechanismy – Pokud nemáte žádného interního nebo nezávislého IT specialistu či konzultanta, kdo kontroluje výsledky prací dodavatele IT služeb?
Rozumíte výkazům provedených IT prací?
Dokumentace IT – Pokud nemáte kompletní dokumentaci IT, včetně typologie/taxonomie IT infrastruktury, může se stát, že při změně dodavatele IT služeb bude nutné začít budovat celé IT řešení v organizaci od úplného začátku.
Kontrolujete aktuálnost dokumentace IT?
Pokud jste na všechny otázky odpověděli ANO, gratuluji! Vaše IT služby jsou v dobrých rukou a měli byste si svého dodavatele IT služeb vážit a držet se ho.
Pokud jste na některou z otázek odpověděli NE nebo NEVÍM, máte organizaci opravdu pod kontrolou vy?
Řešení problematiky
Pokud vám v oblasti IT zajišťuje poradenství ten, kdo služby dodává, jedná se obvykle o střet zájmů.
Vašemu IT možná chybí jen jedna důležitá část - nezávislý IT konzultant, který vám pomůže mít vše pod kontrolou.
Články publikované níže jsou věnovány technicky založeným specialistům a "nerdům", kteří si rádi ulehčí práci.
Sdílím zde obsah, který je obtížné "vygooglit" nebo "vypromptovat" pomocí AI. Zkrátka ty pekelné výzvy, na které si technik obvykle musí přijít sám.
Již existující obsah se budu snažit udržovat up-to-date a pravidelně testovat funkčnost technických doporučení a řešení, které publikuji.
Jestli je něco v oblasti IT konstantní, je to nutnost rozvoje a změny. Čím více techniků se posune dál, tím zajímavější a větší výzvy budou řešit a tím více práce bude pro mě.
Microsoft Exchange má několik limitací v oblasti hromadných akcí, včetně vytváření distribučních seznamů a to z několika důvodů:
Bezpečnost: Omezení počtu kontaktů, které lze importovat najednou, pomáhá chránit systém před potenciálními bezpečnostními hrozbami, jako jsou útoky typu DoS, šíření malwaru, phishing a podobně.
Výkon: Hromadné akce mohou výrazně zatížit servery, což může vést k problémům s výkonem. Omezení počtu importovaných kontaktů pomáhá udržovat stabilitu a výkon systému.
Správa a kontrola: Omezení umožňuje administrátorům lépe spravovat a monitorovat změny v systému a zajišťuje integritu importovaných dat. Při menších dávkách je snazší identifikovat a řešit případné problémy.
Řešení problematiky
Pokud chcete vytvořit distribuční seznam obsahující uživatele mimo váš MS365 tenant, musíte nejprve nahrát tyto uživatele mezi kontakty. Administrátorské rozhraní má limitaci na hromadný import, která umožňuje nahrát maximálně 40 kontaktů na jeden CSV soubor.
Exchange navíc nenabízí žádné hromadné akce pro přidání kontaktů do distribučního seznamu, takže se musíte spolehnout na indexaci a manuálně vybírat kontakty, které chcete do seznamu přidat.
Naštěstí Exchange Online nabízí PowerShell modul, který nám umožňuje obejít všechny limity. Následující skripty jsem využil pro vytvoření distribučního seznamu s 9 tisíci kontakty z externích domén.
Příprava prostředí v PS
Otevřete PowerShell jako správce:
Klikněte pravým tlačítkem na ikonu PowerShell a vyberte “Spustit jako správce”.
Nastavte Execution Policy:
Zadejte příkaz níže a potvrďte stisknutím klávesy Enter.
Set-ExecutionPolicy RemoteSigned -Scope CurrentUser
Pokud se zobrazí výzva k potvrzení, zadejte Y a stiskněte Enter.
Nainstalujte modul Exchange Online:
Zadejte příkaz níže a potvrďte stisknutím klávesy Enter.
Install-Module -Name ExchangeOnlineManagement
Pokud se zobrazí výzva k potvrzení, zadejte Y a stiskněte Enter.
Příprava CSV souboru s kontakty
Upravte databázi kontaktů, kterou chcete importovat, dle tvaru níže a uložte jako CSV:
První řádek je header a musí zůstat tak jak je ilustrováno. Druhý řádek je příklad hodnoty.
Name,ExternalEmailAddress
Jan Novák,novak@domena.cz
Hromadný import kontaktů do MS365
Upravte script níže a spusťte v terminálu PS:
Změňte hodnotu -UserPrincipalName na adresu účtu administrátora Exchange ve vašem tenantu a -Path na cestu k připravenému CSV souboru. Vložený skript v terminálu spustíte klávesou Enter. Nezasahujte do procesu, dokud se nezobrazí poslední řádek = odpojení od Exchange.
# Načtěte modul ExchangeOnlineManagement
Import-Module ExchangeOnlineManagement
# Připojte se k Exchange Online
Connect-ExchangeOnline -UserPrincipalName "admin@domena.cz" -ShowProgress $true
# Načtěte data z CSV souboru
$contacts = Import-Csv -Path "C:\Users\UserName\Plocha\Kontakty.csv"
# Přidávejte kontakty po jednom
foreach ($contact in $contacts) {
# Zkontrolujte, zda jsou všechny potřebné hodnoty vyplněné
if (-not [string]::IsNullOrEmpty($contact.Name) -and -not [string]::IsNullOrEmpty($contact.ExternalEmailAddress)) {
# Zkontrolujte, zda kontakt již existuje
$existingContact = Get-Recipient -Filter "EmailAddresses -eq
'SMTP:$($contact.ExternalEmailAddress)'" -ErrorAction SilentlyContinue
if ($null -eq $existingContact) {
# Přidejte nový kontakt
New-MailContact -Name $contact.Name -ExternalEmailAddress $contact.ExternalEmailAddress
Write-Output "Přidán kontakt: $($contact.Name)"
} else {
Write-Output "Kontakt již existuje: $($contact.Name)"
}
} else {
Write-Output "Přeskočen kontakt s neúplnými údaji: $($contact)"
}
}
# Odpojte se od Exchange Online
Disconnect-ExchangeOnline -Confirm:$false
Hromadný import kontaktů z MS365 do distribučního seznamu
Upravte script níže a spusťte v terminálu PS:
Změňte hodnotu -UserPrincipalName na adresu účtu administrátora Exchange ve vašem tenantu, $distributionGroupName na název distribučního seznamu a $distributionGroupEmail na e-mailovou adresu distribučního seznamu. Vložený skript v terminálu spustíte klávesou Enter. Nezasahujte do procesu, dokud se nezobrazí poslední řádek = odpojení od Exchange.
# Načtěte modul ExchangeOnlineManagement
Import-Module ExchangeOnlineManagement
# Připojte se k Exchange Online
Connect-ExchangeOnline -UserPrincipalName "admin@domena.cz" -ShowProgress $true
# Načtěte všechny kontakty s neomezeným výsledkem
$contacts = Get-MailContact -ResultSize Unlimited
# Název a e-mailová adresa existujícího distribučního seznamu
$distributionGroupName = "Název distribučního seznamu"
$distributionGroupEmail = "distribuce@domena.cz"
# Přidejte kontakty do distribučního seznamu s výpisem průběhu a kontrolou duplicity
foreach ($contact in $contacts) {
$existingMember = Get-DistributionGroupMember -Identity $distributionGroupName -ResultSize Unlimited | Where-Object {$_.PrimarySmtpAddress -eq $contact.PrimarySmtpAddress}
if ($null -eq $existingMember) {
Add-DistributionGroupMember -Identity $distributionGroupName -Member $contact.Alias
Write-Output "Přidán kontakt: $($contact.Name)"
} else {
Write-Output "Kontakt již existuje a byl přeskočen: $($contact.Name)"
}
}
# Odpojte se od Exchange Online
Disconnect-ExchangeOnline -Confirm:$false
Závěr
Výše uvedený postup bezpečně naimportuje neomezené množství kontaktů z CSV souboru do MS365 a následně všechny kontakty v MS365 přidá do zvoleného distribučního seznamu.
Skripty lze dále upravovat dle specifických potřeb, např. import dalších atributů kontaktů do MS365, nebo rozdělení kontaktů do více distribučních seznamů. Pokud je však záměrem hromadný e-mailing, stejně jako v mém případě, je toto velice efektivní řešení.
V případě problémů nebo dotazů mě neváhejte kontaktovat.